Ondernemershuis Hanzegilde: waar komt de naam vandaan?

Het Ondernemershuis Hanzegilde is al geruime tijd een bekend begrip in Doesburg en omstreken. Toch weet niet iedereen waar de naam vandaan komt. In deze blog een uitleg waar de naam vandaan komt, en waarom deze zo goed bij het Ondernemershuis past. Ondernemershuis Hanzegilde bestaat uit een drietal woorden: ‘ondernemershuis’; ‘Hanze’ en ‘Gilde’. Ondernemershuis Ondernemershuis spreekt een beetje voor zich. …

lees meer

Financiële stress bij freelancers

financiele vrijheid

Als je als freelancer niet kan voldoen aan je financiële verplichtingen, dan kan financiële stress ontstaan. Financiële stress verwijst naar een situatie waarin financiële of economische gebeurtenissen leiden tot gevoelens van angst, zorgen of tekortkomingen, die op hun beurt leiden tot een psychologische stressreactie. Het is een veelvoorkomend probleem, die wereldwijd voorkomt en het gevolg is van positieve en negatieve …

lees meer

Zes risico’s die zzp’ers lopen

risicos

Freelancen is steeds populairder aan het worden. Redenen om te starten als freelancer zijn onder andere meer autonomie, een betere werk/privé balans en werk doen wat je leuk vindt. Echter, naast voordelen kent freelancen ook een aantal risico’s. Hieronder bespreken we zes van deze risico’s en hoe ze kunnen worden ondervangen. Inkomensonzekerheid Een van de grootste risico’s is dat je …

lees meer

Hoe draag je als freelancer bij aan het realiseren van de SDG’s?

sustainable goals

In 2016 stelde de Verenigde Naties de Sustainable Development Goals (SDG’s) op. De SDG’s zijn een verzameling van 17 wereldwijde doelstellingen met als doel een ​​duurzamere en rechtvaardige toekomst te realiseren. Deze doelen richten zich op verschillende uitdagingen, waaronder armoede, klimaatverandering, ongelijkheid, schoon water en sanitaire voorzieningen, duurzame energie, goede gezondheid & welzijn en duurzame steden & gemeenschappen. Het is …

lees meer

Hoe bouw je een kwalitatief goed netwerk op?

netwerken

Het hebben van een netwerk is voor zelfstandig professionals onontbeerlijk. Een netwerk is een groep mensen met wie je waardevolle contacten onderhoudt. Binnen een netwerk wordt kennis, informatie, contacten, en ook tastbare goederen gedeeld. Vaak wordt een onderscheid gemaakt tussen professionele, oftewel zakelijke, netwerken en sociale netwerken die meer privé zijn. Vaak maakt het echter niet uit hoe je iemand …

lees meer

Waarom op vakantie gaan als freelancer zo lastig is

vakantie

Een groot voordeel van werken als freelancer is dat je de vrijheid hebt om je eigen werktijden en daarmee ook je vakanties te bepalen. Deze vrijheid is zowel een voordeel, als een nadeel. In dit blog bespreken we de voordelen, nadelen en de trend van workation (werken op vakantie) en digital nomadisme (werken terwijl je reist) voor freelancers. Op reis …

lees meer

Arbeidsongeschikt: daar doe ik niet aan

arbeidsongeschikt

Als zzp’er ga je ervan uit dat je je werk nog lange tijd kan doen. Natuurlijk een griepje kan iedereen hebben, maar langdurig ziek… dat overkomt alleen anderen. Mensen die zich niet verantwoord gedragen, niet gezond eten en drinken, te weinig slapen. Kortom niet goed voor zichzelf zorgen. En een ongeluk? Joh, dat zit toch in een klein hoekje? Bij …

lees meer

kwaliteitssysteem: nodig als zzp’er?

kwaliteitssysteem

Het korte antwoord op de vraag ‘heb je als zzp’er een kwaliteitssysteem nodig?’ is nee. Tenzij je in de zorg of bouw werkt, dan is het namelijk vanaf 2024 wel wettelijk verplicht. Tegelijkertijd wil je als zelfstandige zonder personeel natuurlijk wel aan je klanten laten zien dat jij kwalitatief goede producten of diensten levert. Wat is kwaliteit? Om een kwaliteitssysteem …

lees meer

Hoe duurzaam is jouw carrière als freelancer?

reflectie

Volgens de theorie is er sprake van een duurzame carrière als freelancer als je opdrachten had, hebt en verwacht te hebben die passen bij je wensen en ambities, aansluiten bij de kansen en beperkingen van je opdrachtgevers. Anders gezegd: je doet werk waar je blij mee bent, je blijft er fysiek en mentaal gezond bij en verkrijgt met je werkzaamheden …

lees meer

Marketing zoals het moet: Brand Story

Hilke Spruit van Fier Marketing neemt ons mee in het verhaal van marketing. Op basis van de “Brand Story Methode” gaan we aan de slag met onze eigen marketing uitdagingen.