Wat is jouw stip op de horizon?

Als ondernemer leef je vaak in de waan van de dag. Je bent druk bezig met het binnenhalen van klanten, uitvoeren van opdrachten, bijhouden van je administratie, posten op social media, netwerken, en ga zo maar door. Logisch dus, dat nadenken over de toekomst er vaak bij inschiet.

Maar juist daar gaat het vaak mis. Wat je klanten vandaag willen, is morgen alweer veranderd. Wie alleen maar inspeelt op wat nú gevraagd wordt, mist de kans om zich duurzaam te onderscheiden. Kijk maar naar bedrijven als Free Record Shop, Siebel Juweliers en ECI. Ze vergaten mee te bewegen met de tijd en verdwenen uit beeld.

Wil jij als ondernemer toekomstbestendig zijn? Dan is het tijd om te werken met een BHAG: een Big Hairy Audacious Goal.

Wat is een BHAG?

Een BHAG (uitgesproken als bie-hek) is een groot, gedurfd en ambitieus doel voor de lange termijn – denk aan 10 tot 30 jaar. Managementdenker Jim Collins introduceerde het begrip om aan te geven wat succesvolle bedrijven onderscheidt: zij hebben een duidelijke, inspirerende stip op de horizon.

Een goede BHAG:

  • spreekt tot de verbeelding
  • is zo ambitieus dat je je afvraagt of het haalbaar is
  • geeft richting aan al je keuzes

Een klassiek voorbeeld is John F. Kennedy’s uitspraak in 1961:
“We put a man on the moon and bring him back safely this decade.”

Of moderner:
“Alle informatie overal en voor iedereen toegankelijk maken.” – Google
Alles wat Google doet, draagt bij aan dit ene doel.

BHAG voor zzp’ers

Misschien denk je nu: leuk, maar ik bén geen multinational. Toch is een BHAG juist ook voor zzp’ers waardevol. Kijk bijvoorbeeld naar Charlotte van ’t Wout. Haar BHAG? “Zoveel mogelijk ondernemers leren hoe je geld verdient met je content.” Die stip op de horizon helpt haar keuzes maken in haar aanbod, samenwerkingen en social media strategie.

En wat is jouw BHAG?

Het hoeft niet direct perfect. Maar ga eens zitten en stel jezelf de vraag:

“Als alles lukt, waar wil ik dan over 10 jaar staan?”

Misschien is het: “Ik wil dé spreker in mijn vakgebied zijn.” Of: “Mijn online programma draait wereldwijd.” Of: “Ik wil een lokale beweging starten die jongeren helpt kiezen voor ondernemerschap.” Hoe ambitieuzer, hoe beter. Want zelfs als je het niet helemaal haalt, is de richting goud waard.

Laat je niet leiden door de waan van de dag. Geef je ondernemerschap richting. Begin met het formuleren van je BHAG – en kijk wat er gebeurt.

Tips voor het formuleren van je eigen BHAG

  1. Maak het visueel: Een BHAG moet inspireren en tot de verbeelding spreken. Probeer je doel te verwoorden op een manier die bij iedereen een beeld oproept.
  2. Wees ambitieus, maar realistisch: Een BHAG moet je uitdagen, maar het moet ook mogelijk lijken. Als je het niet zeker weet, is het juist goed dat je twijfelt – dat is wat het spannend maakt.
  3. Bedenk wat het voor jou betekent: Je BHAG moet persoonlijk resoneren. Het moet iets zijn waar jij in gelooft, ook al lijkt het vandaag misschien niet haalbaar.
  4. Maak het meetbaar: Hoe weet je of je je BHAG hebt bereikt? Het moet iets concreets zijn. Bijvoorbeeld: “Binnen vijf jaar wil ik 100 bedrijven in de regio helpen verduurzamen.”

Tot slot

Bij het formuleren van je BHAG is het belangrijk om niet te veel naar de waan van de dag te kijken, maar om je oog op de horizon te houden. Of je nu in je eentje werkt of in een team, het is essentieel om te weten waar je heen wilt. Wil jij ook werken aan je eigen BHAG? Bij Hanzegilde bieden we niet alleen een werkplek, maar ook de mogelijkheid om samen met andere zzp’ers na te denken over de lange termijn. Kom eens langs en ontdek hoe een inspirerende werkplek je kan helpen om je grote doelen te bereiken.

Meer weten over BHAG’s of er eens over sparren? Kom langs bij Ondernemershuis Hanzegilde. Je bent van harte welkom.

update 7 mei 2025

1 gedachte over “Wat is jouw stip op de horizon?”

Plaats een reactie