Werkervaringen van een zelfstandig IT-consultant

Ik ben nu anderhalf jaar zelfstandige, na bijna 12 jaar in loondienst gewerkt te hebben bij een IT bedrijf.  En tot op de dag van vandaag heb ik daar nog geen minuut spijt van.

Als ondernemer ben ik als eerste op zoek gegaan naar een geschikte werkplek. Uit mijn eerdere werkervaring wist ik dat een prettige werkplek bijdraagt aan werkplezier en kwaliteit van het werk. Mijn wensen: een plek met een leuke werksfeer; om te kunnen sparren en in een inspirerende omgeving. Dit vond ik in het ondernemingshuis Hanzegilde.

Het gevoel van collega’s hebben, ondanks dat we allemaal compleet verschillende werkzaamheden doen, is enorm prettig. Het maakt mijn werk leuker. Soms houdt het me aan het werk, doordat een collega-ondernemer me even helpt en soms leidt het me er juist vanaf, dankzij gezamenlijke lunches en spontane vrijdag middag borrels. Juist deze spontane pauzes geven me energie om erna weer flink te knallen.

Tip: Neem genoeg pauze

Het sparren over en ondersteunen bij vraagstukken van collega-ondernemers vind ik enorm leuk om te doen. Niet alleen met mensen uit de IT, maar ook met collega-ondernemers uit andere werkvelden. Ik leer er enorm veel van. Bijvoorbeeld hoe presenteer je je? Wat kan ik doen om deze offerte binnen te halen?

Tip: Spar regelmatig met collega-ondernemers binnen en buiten de eigen branche

Halen is nuttig, brengen is leuker!

Om een goed netwerk te creëren en onderhouden is het belangrijk om niet alleen je eigen problemen te bespreken, maar ook te helpen bij problemen en uitdagingen van collega-ondernemers. En dat hoeft helemaal niet veel tijd te kosten. Juist even die momentjes bij de Jura, ‘heb je hier ook aan gedacht’ of ‘je zou dit ook zo kunnen doen’. Houden de relatie goed en geven jezelf inspiratie. Dit kan door bij de printer te gaan staan, op locatie, maar gelukkig werkt bellen ook.

Tip: bel eens wat vaker met je klanten.

Het klinkt misschien als een open deur en toch zie ik het in de praktijk veel te weinig. Begrijp me niet verkeerd, als IT-er ben ik een groot voorstander van mailen, maar het echte klant-contact haal je hier niet uit.  Door te bellen in plaats van te mailen, kun je sneller even wat afstemmen, horen wat er speelt en “nou ik je toch aan de lijn heb”. Op deze manier komen weer nieuw vervolg werkzaamheden los. Belangrijk bij bellen is, zorg wel dat het concreet is en dat het (ook) over de inhoud gaat. Als je het gesprek beëindigt moet de klant een oplossing hebben of weten wanneer die deze krijgt.

En hoewel ik graag bij het Hanzegilde werk, probeer ik naast bellen ook regelmatig op locatie te zijn. Hier ziet de klant wat je doet voor ze en je hebt directe feedback. Intussen proef je direct of je oplossing goed valt en waar optimalisatie mogelijk is.

Tip: Zorg voor een fijne sfeer op locatie

Naast werken is bijdragen aan een gezellig leuke werksfeer natuurlijk erg belangrijk. Ik organiseer graag de VriMiBo of spontaan een collegiaal moment. Mis je dit soort interactie, kom dan gewoon eens langs bij ondernemershuis Hanzegilde. Je bent van harte welkom!

Plaats een reactie