Je bent ondernemer. Je hebt een prachtig product of je levert een geweldige dienst. Toch koopt de potentiële klant niet of niet voldoende. Hieronder vijf tips die je helpen je zichtbaarheid te vergroten bij jouw droomklant.
Tip 1: Ken je droomklant
Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar het begint allemaal met het begrijpen van wie je klant is. Maak een gedetailleerd profiel van je ideale klant:
- Wie zijn ze? Denk aan de bedrijfsgrootte, sector, en vestigingslocatie.
- Wie is jouw contactpersoon? Wat is hun functie, leeftijd, en welke informatie hebben ze nodig om een beslissing te maken?
- Wat is hun probleem? Wat kun jij voor hen oplossen?
Hoe beter je deze vragen beantwoordt, hoe gerichter je kunt communiceren met je droomklant.
Tip 2: Hoe kijkt je droomklant naar jouw bedrijf
Het is belangrijk om jezelf af te vragen: hoe wordt mijn bedrijf gezien?
- Wat is je imago in de markt?
- Ben je de expert, of ben je één van de vele aanbieders?
- Waarom zou een klant specifiek bij jou moeten kopen?
Je kunt je meerwaarde benoemen in al je communicatie-uitingen, maar is het echt duidelijk? Zorg ervoor dat je boodschap helder en consistent is, zodat je droomklant direct weet waarom ze bij jou moeten zijn.
Tip 3: Zorg dat je offline zichtbaar bent
Online aanwezigheid is belangrijk, maar vergeet niet dat je ook offline zichtbaar moet zijn. Denk verder dan visitekaartjes en advertenties – zorg ervoor dat je bedrijf overal goed gepresenteerd wordt:
- Hoe ziet je bedrijfspand eruit? Is het uitnodigend?
- Wat straalt je wagenpark uit?
- Hoe presenteer je jezelf naar klanten? Aan de telefoon, bij een kennismaking?
Een paar kleine veranderingen kunnen een groot verschil maken. Kijk door de ogen van je klant en pas aan waar nodig. Zorg ervoor dat je bedrijf betrouwbaar en professioneel overkomt.
Tip 4: Zorg dat je online gevonden wordt
Je droomklant zoekt vaak persoonlijk en op verschillende manieren naar oplossingen. Je moet ervoor zorgen dat jij daar bent als ze je nodig hebben. Vraag jezelf af:
- Zoekt je klant informatie?
- Willen ze online bij je bestellen of betalen?
Zorg ervoor dat je website en andere online kanalen duidelijk en overzichtelijk zijn. Dit betekent:
- Een heldere boodschap
- Een duidelijke call-to-action (bijvoorbeeld contact opnemen, bestellen, of bezoeken)
Voorkom dat bezoekers afhaken omdat ze niet kunnen vinden wat ze zoeken.
Tip 5: Zorg dat je in contact blijft met je klant
Blijf top-of-mind bij je droomklant, zelfs als ze nog niet klaar zijn om te kopen. Er zijn verschillende manieren om dat te doen:
- Stuur regelmatig e-mailnieuwsbrieven met acties of updates
- Deel waardevolle informatie uit je vakgebied
- Laat afgeronde projecten of tevreden klanten zien
- Wees aanwezig op evenementen en netwerkbijeenkomsten
- Organiseer zelf evenementen, bijvoorbeeld een borrel of een workshop voor je klanten
Laat je klanten merken dat jij de beste oplossing hebt voor hun probleem en blijf hen herinneren aan jouw expertise.
Door Paula van Remmen
Ik maak eerlijke en verrassende communicatiemiddelen die passen bij jouw bedrijf en die jouw droomklant aanspreken. Ik help je graag bij het opzetten en uitvoeren van je communicatie- plan, zonder poespas, praktisch en effectief, zodat jouw bedrijf meer omzet krijgt! Wil je meer weten hoe ik dat doe?
Kijk dan op www.dvvr.nl/zichtbaar-bij-jouw-droomklant