Een online werkplatform is een website of app die bemiddeld tussen kopers (opdrachtgevers) en aanbieders (freelancers) van op afstand leverbaar kenniswerk (Dunn et al., 2020). Online werkplatformen kunnen verdeeld worden in freelance-platformen, waar sprake is van een uurloon en micro-werkplatformen, waar sprake is van stukbetaling. In beide gevallen wordt het werk op afstand uitgevoerd en digitaal aangeleverd. Opdrachtgever en opdrachtnemer ontmoeten elkaar niet fysiek.
Naast op afstand leverbare kennis zijn er ook platformen die fysiek werk aanbieden, zoals Uber en Deliveroo. Taskinen (2018) vatte alle vormen van platformwerk samen in onderstaande tabel:
Typen platformwerk | Laaggeschoold | Hooggeschoold |
Online (volledig op afstand) | Microwerk
Bijvoorbeeld: logo design en vertaaldiensten |
Online freelancen
Bijvoorbeeld: het op afstand ontwikkelen van software |
Op locatie (Vereist face-to-face interactie) | Gig-werk
Bijvoorbeeld: voedselbezorging of taxidiensten |
Op locatie freelance
Bijvoorbeeld: het op locatie ontwikkelen van software |
Taskinen (2018)
Online platformen zijn een groeiende markt
De markt voor online freelancen groeit elk jaar met zo’n 30 % (Zipcononomy, 2019). Het gaat hierbij om grote projecten die meerdere uren tot jaren duren, inhoudelijk uitdagend zijn en goed betaald worden. Een paar voorbeelden van dit soort internationale platformen, waar specialistisch werk gevraagd wordt, zijn Upwork, Toptal en Catalant en de Nederlandse Jellow.
Waarom kiezen opdrachtgevers voor een online platform?
Bedrijven kiezen voor online platformen om meerdere redenen. De eerste is het aantrekken van jongeren. Daarnaast biedt een online platform de mogelijkheid om snel iemand te vinden. Vergeleken met bijvoorbeeld uitzendbureaus kunnen platformen met hun internationale netwerk, en algoritmische matching-modellen sneller de persoon met de juiste skills leveren. Ook is de administratieve last vaak lager. Het is tot slot makkelijker om korte klussen aan te bieden via een platform, dan om in het eigen netwerk op zoek te gaan naar iemand met de juiste skills (Zipcononomy, 2019).
Waarom kiezen freelancers voor een online platform?
Veel mensen worden freelancer omdat ze uitdagende opdrachten willen, hun eigen werktijden willen bepalen en zo een betere balans werk-privé kunnen krijgen (Dunn et al., 2020). Online platformen bieden je toegang tot een veelheid van opdrachten. Dit heeft als voordeel dat je kritischer kan zijn in de opdrachten die je wel of niet aanneemt, en toch voldoende inkomsten kan verwerven. Daarnaast geven de opdrachten die aangeboden worden op online platformen een beeld van de huidige stand van zaken. Soms zijn er zelfs trends te herkennen, waar je op in kunt spelen, door jezelf op een specifieke manier te profileren naar opdrachtgevers of een cursus of opleiding in een specifieke richting te volgen, zodat je nog aantrekkelijker wordt. Tot slot bouw je, doordat je langere tijd voor één opdrachtgever werkt een band op: je vergroot je persoonlijk netwerk. Online platformen bieden dus ook de mogelijkheid je eigen zakelijke netwerk te vergroten. Hierdoor kan je de keer erop rechtstreeks benaderd worden.