Vrouwelijke freelancers verdienen minder

Hoewel het aantal freelancers in Nederland blijft groeien, stijgt het aantal vrouwelijke freelancers minder hard. Van de vrouwelijke freelancers kunnen twee op de drie rondkomen van haar bedrijf. De derde is nog financieel afhankelijk van haar partner. Dat laatste is niet heel erg vreemd, want ook heden ten dage verdienen vrouwen, ook als ondernemer, nog steeds minder dan mannen. Dit geldt zowel voor offline werk, als voor online werk. En de verschillen zijn niet mals: gemiddeld verdienen vrouwelijke freelancers ruim dertig procent minder dan mannelijke freelancers. Desondanks staat Nederland in de top vijf van de tien beste landen voor vrouwelijk ondernemerschap en scoort een 69,3 op de 100 voor het ondernemingsklimaat en het ontplooien van individuele ambities.

 

Waarom worden vrouwen freelancer?

Redenen die vrouwen geven om als freelancer aan de slag te zijn komen grotendeels overeen met redenen die mannen geven: meer autonomie, meer uitdaging en een betere werk-privé-balans. In de reden ligt dus geen oorzaak voor een lagere beloning. Maar waarom krijgen vrouwen als freelancer dan minder betaald dan mannen?

Waarom krijgen vrouwen minder betaald dan mannen?

Als het gaat om betaling van een freelancer zijn er twee partijen: de opdrachtgever en de vrouwelijke freelancer en natuurlijk de opdracht zelf. We zullen alle drie de aspecten kort bespreken.

Opdrachtgevers lijken last te hebben van vooroordelen en stereotypen. Zo blijkt uit onderzoek dat wanneer de inhoud van de pitch identiek is blijken mannelijke investeerders een voorkeur te hebben voor mannelijke ondernemers. Vooroordelen zijn bijvoorbeeld dat vrouwen minder risico nemen of tegengehouden worden door de combinatie werk en gezin. Een manier om dit vooroordeel te bestrijden is als vrouwelijke freelancers succesvol te zijn en met je succes in de spotlight te treden.

Qua opdrachten blijken vrouwen vaker actief in branches met minder groeipotentieel. Ze werken relatief vaak als zelfstandige in de (thuis)zorg, onderwijs en overige dienstverlening, zoals coaching. Over het algemeen zijn dit de branches waar de beloning lager ligt. Het loont dus de moeite om als vrouwelijke freelancer te kiezen voor branches waar de gemiddelde beloning hoger is.

Desondanks blijken vrouwen zelf ook mede oorzaak van de lage beloning: ze brengen een lager bod uit, of accepteren een opdracht voor minder geld. De oorzaak hiervan is waarschijnlijk te vinden in de opvoeding, waar vrouwen leren zich bescheiden en flexibel op te stellen.

Hoe kunnen vrouwelijke freelancers beter betaald krijgen?

Er zijn verschillende manieren waarop je als vrouwelijke freelancer beter betaald kan worden.

Weet wat je werk waard is

Zorg er allereerst voor dat je goed weet wat je werk waard is: wat krijgen anderen betaald? Kijk bij voorkeur naar de beste en meest succesvolle freelancers die vergelijkbare werkzaamheden verrichten. Zo weet je waar je naar toe kunt groeien, als je het nu nog niet durft te vragen. Ongeacht wat je vraagt: zorg dat je achter je tarief staat. Alleen dan kun je het met overtuiging brengen. En zal de opdrachtgever akkoord gaan met je tarief.

Wees onderscheidend

Welke vakgerelateerde competenties en vaardigheden bezit je die voor de opdrachtgever van toegevoegde waarde zijn? Laat ook zien dat je deze vaardigheden bezit door duidelijk op je website en social media, zoals LinkedIn, aan te geven dat je relevante diploma’s en certificaten hebt.

Vraag recensies

Als een opdrachtgever zich positief uit over de kwaliteit van je werk, vraag dan om een recensie. Of nog beter: vraag iedere opdrachtgever om een recensie en post die op social media, je website, of beide.

Formuleer positief

Praat positief over je werk. Er is niets mis met trots zijn op de kwaliteit van je werk. Zorg dat je bij de opdrachtgever voorbeelden hebt waaruit blijkt wat je kan, Start een blog of vlog over je kennis of, als dat een stap te ver is, plaats inhoudelijk relevante posts op social media.

Doe ferme uitspraken

Wees ‘ferm’ in je uitspraken: je hebt geen ‘bedrijfje’, maar ‘een bedrijf!’. Je gaat niet ‘iets proberen’, maar ‘iets doen’. Je denkt niet iets te kunnen, je weet dat je het kan!

Meer lezen

Tips om je uurtarief te verbeteren

 

 

Plaats een reactie