Als freelancer ben je er zelf voor verantwoordelijk voor je persoonlijke ontwikkeling. Je zal zelf moeten investeren in de ontwikkeling van je kennis en vaardigheden om aantrekkelijk te blijven voor opdrachtgevers. Waar werknemers vaak trainingen en cursussen krijgen aangeboden van de werkgever, geldt dat niet voor freelancers. Uit onderzoek van Ruiner & Liebhart (2018) blijkt er verschillende strategieën zijn die freelancers gebruiken om te leren en hun kennis en vaardigheden te verbeteren.
Leren door internet
Door regelmatig op voor je vakgebied relevante websites te kijken en actief deel te nemen aan verschillende fora doe je nieuwe kennis en vaardigheden op. Online zijn ook verschillende gratis cursussen te vinden (o.a. OU, Edex. Cousera).
Uit het onderzoek van Ruiner & Liebhart (2018) bleek dat freelancers tot 3 uur per dag online spenderen om hun kennis en vaardigheden verder te verbeteren.
Leren door goede sparringpartners
Door met anderen te sparren over je werk doe je nieuwe vaardigheden op. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je al sociaal vaardig bent. Sparren kan door collegiaal advies te vragen of mentoring, ook deelnemen aan ondernemerslunches of een (flexibele) werkplek waar andere freelancers werken kan zo bijdragen aan het vergroten van je kennis en vaardigheden.
Leren door doen
Door uitdagende opdrachten aan te nemen, die op het randje van je huidige kennis en vaardigheden zit, daag je jezelf uit, en dwing je jezelf om je verder te ontwikkelen. Dit wordt ook wel je competenties ‘ stretchen’ genoemd.
Leren van peers: Organiseren van netwerken en netwerkbijeenkomsten
Door het bijwonen of organiseren van netwerkbijeenkomsten over specifieke onderwerpen en problemen wissel je informatie uit met conculega’s, waardoor je eigen kennis weer toeneemt. Samenwerken met collega’s en experts vergroot je concurrentievoordeel en scherpt je kennis over je eigen niche in de markt (Ruiner & Liebhart, 2018; Fugate et al, 2004).
Leren is tijd nemen
Om al deze mogelijkheden om je kennis en ervaring te vergroten ook daadwerkelijk te benutten, is het volgens Ruiner & Liebhart belangrijk om voldoende tijd te nemen voor zelf-reflectie. Door regelmatig te vragen om kritische feedback ontwikkel je je persoonlijke en beroepsvaardigheden. Zo blijf je aantrekkelijk voor opdrachtgevers.
Kortom: verzeker je toekomst door te investeren in jezelf!