Veel freelancers zijn voor het verkrijgen van nieuwe opdrachten afhankelijk van hun netwerk. Koffiemomentjes, elkaar tegen komen op een beurs, seminar of congres zijn ideaal als je in een gesprek subtiel wilt laten vallen dat er wel weer ruimte is voor een nieuwe opdracht.
Sinds maart 2020 is deze oude manier van netwerken niet meer vanzelfsprekend. Op anderhalve meter afstand is het lastiger om een goed gesprek aan te gaan. En als er sprake is van een lock down, je netwerk thuiswerkt en er geen fysieke beurzen, congressen en seminars meer zijn, wordt het helemaal lastig. Gelukkig kan er nog heel veel wel.
Stuur eens een kaartje..
Of wat anders met de post naar je netwerk toe. Een leuke manier om jezelf onder de aandacht te brengen. En natuurlijk geldt hier: hoe persoonlijker, hoe beter. Dus liever een handgeschreven kaart met een persoonlijk bericht gericht aan de ontvanger, dan een fles wijn met een standaard kaartje. Post wordt ervaren als meer persoonlijk en minder vluchtig dan een email.
Bellen
We vergeten het wel eens, maar oorspronkelijk was de telefoon bedoeld om te bellen. Nu face-to-face niet meer mogelijk is en we allemaal moe worden van continue beeldbellen, is gewoon bellen weer in opkomst. Gewoon bellen geeft je netwerk de mogelijkheid om tijdens het gesprek buiten te wandelen of iets anders te doen. Bellen is persoonlijk en direct. Natuurlijk kan het zijn dat je op een ongelegen moment belt. Vraag daarom altijd of je gelegen belt.
Vind je het lastig om te bellen? Vooral met iemand die je nog niet goed kent? Bereid dan een gesprek voor. Bijvoorbeeld door het maken van een belscript.
Wandelen
Of als je daar niet van houdt: fietsen, golfen, tennissen, skeeleren,… Ook op anderhalve meter zijn er nog vele vormen van elkaar fysiek ontmoeten mogelijk. Door creatief te zijn in de vorm waarin je elkaar ontmoet, doe je nieuwe ervaringen op. Leuk voor blijvende herinneringen, en voor het versterken van je relatie.
Online mogelijkheden
Ook online zijn er diverse mogelijkheden om je netwerk te vergroten. Door op (zakelijke) online social media platforms, zoals LinkedIn, je kennis te delen in posts op je eigen pagina of in groepen, berichten van anderen te liken en vragen te beantwoorden kom en blijf je in de picture. Marijke Krabbenbos, onder andere oprichtster van het vrouwennetwerk bites and business, heeft zelfs een on-line platform gestart om het netwerken mogelijk te maken: www.onlinenetwerkmeeting.nl/
Ook je eigen website optimaliseren, zorgen dat je goed vindbaar bent, vergroot de kans dat opdrachtgevers die iemand zoeken jou tegen komen. Natuurlijk geef je via de social media en je eigen website voor de klant en je netwerk waardevolle informatie weg. Zo is het voor hen interessant je te (blijven) volgen.
Naast het optimaliseren van je website is het belangrijk dat mensen je goed kunnen bereiken. Zet daarom je contactgevens in je emailhandtekening en zorg dat je contactgegevens goed zichtbaar zijn op je website, en alle social media. Als je ook nog social media knoppen op je website plaatst, kunnen mensen je makkelijk volgen.
Organiseer een online event. Dit kan een vakinhoudelijk evenement zijn, maar natuurlijk ook een online borrel of pop-quiz. Een online event biedt je netwerk de kans om zelf ook nieuwe mensen te ontmoeten, waardoor het voor hen extra interessant is om mee te doen.
Niet vergeten
Contact onderhouden met je bestaande netwerk is natuurlijk belangrijk. Maar als je je netwerk wil vergroten niet genoeg. Vraag daarom je bestaande netwerk om contactgegevens van potentiële opdrachtgevers. En misschien willen je contacten je ook nog wel bij hen introduceren. Mensen zullen jou echter niet zo maar aanbevelen bij hen netwerk. Je zult hen hier wel een goede reden voor moeten geven! Zorg dus dat je weet wat je wilt en nodig hebt.
Wat is hetzelfde gebleven?
Ook in deze tijd is het belangrijk om tijdens alle vormen van contact met je netwerk belangstelling voor de ander te tonen en positief van toon te blijven. Zorg dat het leuk is voor de ander om contact met je te hebben.