Het hebben van een netwerk is voor zelfstandig professionals onontbeerlijk. Een netwerk is een groep mensen met wie je waardevolle contacten onderhoudt. Binnen een netwerk wordt kennis, informatie, contacten, en ook tastbare goederen gedeeld. Vaak wordt een onderscheid gemaakt tussen professionele, oftewel zakelijke, netwerken en sociale netwerken die meer privé zijn. Vaak maakt het echter niet uit hoe je iemand hebt leren kennen: via de sportvereniging of via je werk.
Iedereen die je kent maakt deel uit van je netwerk. Alleen staat niet iedereen even dichtbij, en kun je niet altijd alles aan iedereen vragen. Met sommigen heb je een sterke band, met anderen weer een lossere. Meestal heb je een sterkere band met mensen die ‘gelijkgestemd’ zijn. Mensen die iets verder van je af staan, waar je een wat lossere band mee hebt, geven je vaak nieuwe kennis en inzichten, juist doordat ze wat verder van je af staan.
Je netwerk is zowel voor jezelf als voor jouw contacten belangrijk.
Hoe versterk je je bestaande netwerken?
Om je bestaande netwerk te versterken is het belangrijk om contact te hebben. Door energie te steken in het onderhouden van contacten, en daarbij oprechte belangstelling te tonen voor de ander verdiept de relatie zich. Elcke Wiss (2020) geeft in haar boek ‘Socrates op sneakers’ tips over hoe je verdiepende vragen kunt stellen en zo relaties kan verbeteren. Stel jezelf ook open en kwetsbaar op. Alleen vertellen hoe vanzelfsprekend goed het zakelijk en privé met je gaat verdiept over het algemeen de relatie niet. Juist ook je twijfels en onzekerheden bespreken, en je mooie genietmomenten en unieke blijdschap (“Yes, die ene opdrachtgever die heeft me toch de opdracht gegund!”), geeft de ander kans je werkelijk te leren kennen.
Denk je nu ‘maar ik heb helemaal geen tijd om contact te onderhouden’, zoek dan naar de kleine momenten: een belletje naar iemand, als je toch in de file staat; een kaartje die je schrijft, terwijl je wacht op je afspraak. Een andere manier om tijd te creëren is het combineren van activiteiten, zoals samen lunchen (je moet toch eten), samen wandelen of sporten. Probeer hierbij aan te sluiten bij de interesses en kwaliteiten van de ander.
Tips om je bestaande netwerk te vergroten
Wellicht heb je doelen die je niet met je bestaande netwerk kan bereiken. Het is dan nodig je netwerk vergroten. Je kan hiervoor je bestaande contacten gebruiken. Wellicht kent iemand in je huidige netwerk iemand die kan of heeft wat jij nodig hebt. Jouw relatie kan je introduceren, waardoor de kans op een positieve reactie groter wordt. Dit is ook de techniek die netwerkorganisaties, zoals BNI, gebruiken. Blijf je wel richten op kwaliteit. Je doel is niet zo veel mogelijk mensen spreken, maar de juiste mensen.
Een andere manier is degene die je wilt spreken rechtstreeks benaderen. Als je dit doet vanuit oprechte belangstelling, dan is de reactie vaak positief. Deze manier wordt op online platformen, zoals LinkedIn, vaak misbruikt. Niet vanuit oprechte belangstelling voor de ander, maar om iets te verkopen. Dit is de beste manier om je netwerk rap te verkleinen, en een slechte naam op te bouwen.
Een derde manier is lid worden van een zakelijk netwerk, sportvereniging of vrijwilligersorganisatie. Je weet dan van tevoren niet wie je tegenkomt. Maar het is een unieke kans om nieuwe inzichten op te doen, nieuwe dingen te leren, bij te dragen aan de maatschappij en veel plezier te hebben. Tegelijkertijd is het ook een unieke kans om nieuwe waardevolle contacten op te doen. Hou bij deze manier wel in gedachten dat er plezier in hebben het belangrijkste is. Netwerken is namelijk geen doel op zich.
Natuurlijk bieden we via Ondernemershuis Hanzegilde ook de kans om je netwerk te vergroten. Je kunt bijvoorbeeld meedoen met de ondernemerslunch of komen werken. Ook de koffie is een ideale manier om nieuwe mensen te leren kennen.