‘Iedereen de avond van zijn leven bezorgen’
Stage Entertainment
Als ondernemer leef je in de waan van de dag: druk bezig met het werven van klanten, uitvoeren van opdrachten, verkopen van producten, sturen van facturen, netwerken, website bijhouden en ga zo maar door. Hierdoor heb je geen tijd om na te denken over de toekomst.
En hier gaat het mis. Wat je klanten vandaag de dag willen, willen ze morgen niet meer. Je begeeft je in goed gezelschap als je vergeet na te denken over de toekomst: Freerecordshop, ECI, Aldel, Siebel Juweliers en Bowie recycling deden dit ook niet voldoende, en zijn er nu niet meer.
Wil je liever horen bij de succesvolle bedrijven, dan wordt het tijd voor:
BHAG (Big Hairy Audacious Goal)
BHAG (uitgesproken als Bie-hek) is de naam die managementgoeroe Jim Collins geeft aan de stip aan de horizon die structureel succesvolle bedrijven onderscheidt van minder succesvolle bedrijven.
Een BHAG geeft een concreet en ambitieus doel aan over 10 tot 30 jaar. BHAG in het Nederlands vertaalt is: het Grote Gedurfde Dappere Doel, ofwel de concrete heldere stip aan de horizon.
“we put a man on the moon
and will bring him back safely this decade”
John F. Kennedy, 1961
Een BHAG die voldoet aan de volgende kenmerken inspireert:
- een BHAG spreekt tot de verbeelding en is levendig beschreven
- een BHAG is zo uitdagend geformuleerd dat je twijfelt of het realistisch is. Die twijfel is belangrijk. Die inspireert. Eigenlijk denk je: “ze zijn gek, maar…”.
‘Alle informatie voor iedereen bereikbaar maken.’
Een BHAG geeft richting aan al je activiteiten. Zo is iedere innovatie die Google doorvoert erop gericht om informatie voor iedereen bereikbaar te maken. Dit geldt zowel voor de schoonmaakster in het gebouw als de programmeur die werkt aan een nieuw programma. Het doel is namelijk richtinggevend voor iedereen die er werkt.”
Een BHAG, oftewel stip op de horizon moet je overigens niet verwarren met een mission statement. Mission statements zijn over het algemeen heel vaag en geven geen richting. Zo roept Philips ‘Let’s make things better’. Maar wat zegt dat nou? Welke richting ga je dan op? Met een zin als ‘Elke ziekenhuisafdeling in de wereld werkt met Philips apparatuur’ zou Philips veel beter af zijn. Daarmee krijgt de hele bedrijfsvoering een extra dynamiek.”
‘In 2020 zullen er met Volvo’s geen verkeersdoden meer vallen’
Volvo
Denken over je BHAG voelt soms ongemakkelijk aan. Want 10-30 jaar is toch wel erg lang… en zo’n doel, is mij dat ooit wel gegeven?
Toch: Een goed geformuleerde BHAG gaat na enige tijd leven en geeft energie. En nog belangrijker: een BHAG geeft een kader om beslissingen te nemen. Zelfs als je nooit je BHAG zou halen, zelfs dan nog is het formuleren ervan waardevol.
Laat jij je leiden door de waan van de dag en kies je ervoor speelbal te worden van de omstandigheden? Of neem je het heft weer in eigen hand?
Deze blog verscheen eerder op www.kleynenborgh.com