4 Tips om je uurtarief te verbeteren

Het vaststellen van een goed uurtarief is voor veel zzp’ers een lastig onderwerp. De ideale manier om het onderwerp te vermijden is jezelf vertellen dat je niet veel geld nodig hebt. Of dat leuk werk doen belangrijker is dan de beloning. Wie zegt dat leuk werk alleen leuk is als het slecht betaald?

Als je niet veel geld nodig hebt, dan kun je natuurlijk ook minder uren je leuke werk uitvoeren. En de uren die je werkt goed betaald krijgen. Of je geeft een deel van de winst weg aan goede doelen (bijvoorbeeld andere ondernemers helpen).

Wat is nou eigenlijk een gangbaar uurtarief?

Uit onderzoek van SEO blijkt dat bijna de helft van de zzp’ers met zakelijke opdrachtgevers een uurtarief berekent van maximaal 50 euro. (Heyma et. al. 2018). Van dit uurtarief moeten de niet-arbeidsgerelateerde kosten, zoals aanschaf van materiaal, reiskosten en algemene bedrijfskosten nog afgetrokken worden. De helft van de zzp’ers komt dan op een uurtarief onder de 38 euro. Vervolgens moeten kosten voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering, pensioen, belastingen en premies er nog af. Niet gek dus dat bijna de helft van de zzp’ers een inkomen heeft van minder van 15.000 euro per jaar en geen belasting betaald. Uitgaan van het gangbare uurtarief is dus niet persé een goed idee als je je uurtarief wilt vaststellen. Wil je toch meer inzicht in de tarieven die anderen vragen? Kijk dan eens hier.


Waar moet je rekening mee houden bij het vaststellen van je uurtarief?

Bij het vaststellen van je uurtarief is het toch wel handig om eerst te kijken wat je nodig hebt om je rekeningen te betalen en af en toe iets leuks te doen. Heb je dit bedrag helder, dan moet je daar je bedrijfskosten bij optellen. Bij bedrijfskosten kun je denken aan scholing, huur, reiskosten, overige kantoorkosten, investeringen (in laptop, printer e.d.).

Als zzp’er mag je zelf bepalen welke voorzieningen je treft voor periodes van ziekte, arbeidsongeschiktheid, vakantie, werkloosheid en de oude dag. De eventuele kosten hiervan kun je verrekenen in je tarieven. Doe je dit niet of denk je hier niet over na, dan is er dus ook niets geregeld als je tijdelijk zonder inkomen zit omdat er geen opdrachten zijn! Vergeet trouwens ook de inkomstenbelasting en volksverzekeringen niet mee te nemen in je tarief.

Stel vast hoeveel uur je per maand wilt werken. Nu is natuurlijk niet elk uur wat je werkt declarabel. De meeste ondernemers zijn blij als ze 50% van hun tijd declarabel zijn. De overige tijd zijn ze kwijt aan administratie, netwerken, website bijhouden, social media, offertes maken etc.

Deel je minimaal benodigde omzet per maand door het aantal declarabele uren (per maand!) en je hebt je minimale uurtarief. Nu is het handig om eens te kijken hoe de markt in elkaar zit. Wat vragen concurrenten en hoeveel concurrenten zijn er? Zo kun je bepalen of je minimale uurtarief marktconform is. Natuurlijk kun je ook meer vragen dan je minimale uurtarief.  Of dit ook lukt is afhankelijk van de onderhandelingspositie ten opzichte van je opdrachtgever(s) (Parliament, 2015).

Wist je trouwens dat lang niet iedere zzp’er op de hoogte is van de mogelijkheid te onderhandelen over uurtarieven? Uit onderzoek van Panteia blijkt dat veel zzp’ers niet weten wie het tarief bepaalt, wat het vermoeden geeft dat ze er zelf in ieder geval niet veel over hebben te zeggen.

3 Tips om je uurtarief te verhogen

Heb je je minimale uurtarief bepaald? Het staat je natuurlijk vrij een hoger tarief te vragen dan dat! Wil je graag een hoger uurtarief? Dan is het allereerst belangrijk om je Unique Selling Point te bepalen: wat bied jij extra ten opzichte van je concurrenten?  Denk hierbij ook eens aan samenwerking, waardoor je een compleet product kan bieden in plaats van een dienst (ikgastarten.nl).

“Test zo snel mogelijk of er mensen zijn die voor jouw product willen betalen. Zijn die er niet? Dan is er iets mis met je product.”
– Janneke van den Heuvel, TryLikes


Daarnaast is het handig als je goed kunt onderhandelen. Online zijn hiervoor gratis cursussen te vinden en ook op youtube vindt je meer informatie. Bijvoorbeeld over de zeer bekende, en goed werkende, Harvard-methode.

“Onderhandelen is niet brutaal, maar zakelijk.”- Koningin Maxima

Tot slot: Kijk regelmatig naar je uurtarief. Veel zzp’ers bepalen hun uurtarief als ze starten met hun bedrijf, en kijken er daarna nooit meer naar. Zelfs de inflatie wordt niet meegenomen. Dit is een gemiste kans. Door eens per jaar opnieuw naar het uurtarief te kijken en deze opnieuw vast te stellen (freelance.nl). Zo blijf je aantrekkelijk voor je opdrachtgever(s).

Een vierde manier om je uurtarief te verhogen is natuurlijk beter worden in je werk, of jezelf verder ontwikkelen in een (beter betaalde) richting. Hier lees je welk ontwikkeltypes er zijn en kun je vaststellen welke jij bent.

Wil je meer informatie over het vaststellen van je uurtarief? Kom dan gerust een keertje langs bij Ondernemershuis Hanzegilde.

1 gedachte over “4 Tips om je uurtarief te verbeteren”

  1. Wat misschien nog een leuke tip is, volgen mij komt die van Bart van de
    Belt–>
    “Wees niet onderscheidend in de strategie, maar onderscheidend in de
    uitvoering.”
    Hierdoor krijg je waardering voor wat je doet en zijn mensen naar mijn
    idee althans, eerder bereid nog een duurder product van je te kopen, omdat
    ze zien wat je waard bent.

    Beantwoorden

Plaats een reactie