De regio waar je woont is van invloed op je succes als freelancer

Als freelancer doe je er natuurlijk alles aan om aantrekkelijk te zijn voor je opdrachtgever. Immers, als je de juiste opleiding, training en/of certificaat hebt èn dankzij je netwerk op het juiste moment op de juiste plek bent, dan is de kans groot dat je de opdracht krijgt (Ruiner & Liebhart, 2018).

Toch blijkt de kans dat je een opdracht krijgt niet alleen af te hangen van je eigen kennis en ervaring, netwerkvaardigheden en ondernemersvaardigheden. De regio waar je woont en werkt blijkt ook van invloed te zijn (Stam, 2021).

De mate waarin je in staat bent opdrachten te verwerven wordt ook wel employability genoemd (Van der Heijden et al, 2018). Employability wordt beïnvloed door individuele factoren, dus zaken die je zelf kan beïnvloeden en contextuele factoren, zaken die in de omgeving spelen (Forrier & Sels, 2003).

Ben je als freelancer bijvoorbeeld actief in de IT in de regio Groningen, dan heeft netwerken in je eigen omgeving niet veel zin: er zijn daar relatief weinig IT-opdrachten. Het merendeel van deze opdrachten vind je in de Randstad. Dus dat wordt veel reizen, of online netwerken om goede opdrachten te verkrijgen.

Niet alleen is de kans dat je een opdracht krijgt in sommige regio’s kleiner. De kans dat je minder betaald krijgt voor hetzelfde werk, als in een andere regio is ook aanwezig. Immers, als er veel aanbod is van jouw expertise, en weinig vraag bij de opdrachtgevers, waarom zouden de opdrachtgevers dan veel geld uitgeven? Ook is niet elke regio even innovatief, dus de kans dat je leert van een nieuwe opdracht, en daarmee dus weer aantrekkelijker wordt voor je volgende opdrachtgever is per regio ook verschillend.

Tips om veel goede opdrachten te krijgen

Stap 1 Onderzoek

Zoek uit welke bedrijven het meest innovatief zijn in jouw vakgebied

Stap 2 Leer

Zorg dat je in een (online) netwerk komt waar deze bedrijven actief in zijn. Dit kan dus een andere regio zijn als waar je (nu) woont. Probeer zo veel mogelijk te leren van kennis en ervaringen die zij aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan webinars, lezingen, etc.

Stap 3 Onderzoek nog een keer

Zoek uit in welke regio de meeste opdrachtgevers die actief zijn in jouw vakgebied zitten.

Stap 4 Deel en maak kennis

Zorg dat je in een (online) netwerk komt waar deze bedrijven actief in zijn. Dit kan dus wederom een andere regio zijn als waar je (nu) woont, maar ook in een andere regio als de meest innovatieve bedrijven. Deel je kennis en ervaringen, bijvoorbeeld met webinars, lezingen, blogs, vlogs, etc. Maar vergeet ook niet te netwerken, bezoek borrels en andere netwerkevents in de betreffende regio. Zo kunnen je potentiële opdrachtgevers je leren kennen.

Blijf dus niet hangen in je eigen regionale netwerk als je onvoldoende nieuwe klanten hebt. Zoek in andere regio’s naar nieuwe netwerken en nieuwe opdrachtgevers.

Meer lezen

Netwerken: contacten onderhouden en hernieuwen

Je netwerk onderhouden in coronatijd

Drie tips om je uurtarief te verhogen

Plaats een reactie